Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

Lycka är ett barn

Av Anna - 10 januari 2012 18:47

Ett barn blir alltid till på samma sätt; ett ägg blir befruktat av en spermie och efter 9 månader föder kvinnan ett barn. Det betyder inte att alla föräldrar får sitt barn på det sättet.


Ofrivillig barnlöshet kallas det inom sjukvården när ett par under ett år försökt att bli med barn utan att lyckas. Den allmänna rekommendationen är att söka hjälp efter ett år.

Om någon av er har någon sjukdom eller skada som påverkar till exempel äggledarna eller spermieproduktionen bör ni kontakta sjukvården direkt för råd och utredning.

Läs mer på:

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Fragor-och-svar-om-provrorsbefruktning-IVF/


Provrörsbefruktning (IVF) är ett alternativ. Då befruktas ägget och spermien utanför kvinnans kropp, sedan förs det befruktade ägget in i livmodern. Detta kan även ske med ägg- eller spermiedonator. Man kan få rätt till befruktningsförsök, men antalet försök kan variera.


Insemination är ett annat alternativ, det innebär att sperimerna överförs till kvinnan på ett konstgjort sätt. Alltså på ren svenska: inte via mannens könsorgan. Detta kan göras med eller utan stimulering av äggstockarna som man gör om man inte har regelbunden ägglossning. Lesbiska par som önskar barn, använder sig av insemination om ingen medicinsk åkomma finns hos kvinnan.

Läs mer på:

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Ofrivillig-barnloshet/


Nästa alternativ är adoption. Adoption är en lång process som börjar med en utredning av kommunen för att se om man är lämpad. Även ensamstående kan söka men det är färre länder som adopterar bort till ensamstående föräldrar, barnen är oftast lite äldre (från ca 3 år) eller är handikappade och kraven är ibland lite högre. Ex. på det är Indien som tycker det är särskilt viktigt med bl.a god hälsa och närhet till släktingar. Kenya är det fördel att redan ha barn. Kina vill att man ska ha barn- eller sjukvårdsrelaterat yrke och god ekonomi. I de flesta fall vill man inte att föräldern ska vara 40 år äldre än barnet.

http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Ensamstaende/


Här kan du läsa mer om processen att adoptera: http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsprocessen/


Att adoptera är absolut inte lätt. Utredningen tar lång tid, och när den väl är färdig kan man få vänta ytterligare några år då köerna är långa. Man ställer höga krav på de blivande föräldrarna, men kraven är olika hårda beroende på vilket land man adopterar ifrån. Jag har inte hittat något land där endast sambos räcker, man ska vara gifta om man adopterar som ett par. Vissa länder kräver dessutom att man ska ha varit gift ett visst antal år. Även minimi- och maximiålder kan finnas.


Vilket sätt man än väljer att skaffa barn på, kan det bli kostsamt. Vid IVF kan behandlingen kosta flera tusen kronor. Vid adoption får man räkna med ca 80-190 000 kr. Dessutom är det psykiskt påfrestande av väntan och ovetskapen.

Man kan dock få tillbaka en del av pengarna genom försäkringskassan.


Vi hade turen att inte ha några problem att skaffa barn. Många andra har inte heller problem att skaffa barn. "Vem som helst kan skaffa barn"- i alla fall om man kan få dem på naturlig väg, eller har gott om pengar. Lite komiskt känns det när så höga krav ställs på adopterande föräldrar, när inga alls ställs på dem som får sina barn helt på eget bevåg. Spelar ingen roll om du är arbetslös och skaffar barn naturligt, eller om du är betydligt äldre än "normalt".


God natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards