Alla inlägg under november 2014

dop

Av Anna - 29 november 2014 19:08

I vanlig ordning bjöd Max på sovmorgon. Sen tittade han på Disneydags medan vi slumrade lite till. Vi gjorde scones till frukost som vi åt med marmelad och ost. Peter kom förbi med lussekatter och bullar också.

Gjorde oss ordning för Tures dop. Byxorna jag tänkte ha på mig hade spruckit i en söm på utsidan av låret och jag orkade inte sy ihop då så det fick bli ett par andra byxor. Blev så irriterad för jag har bara använt dom en eller två gånger. Blev lite stressigt när vi kom till stan för vi hittade ingen parkering först men vi hann i tid med två minuter till godo. Han döptes i Heliga trefaldighets kyrka och eftersom den är gigantiskt stor föreställde man sig att hamna väldigt långt ifrån prästen, Ture, Malte, Emma mfl som stod där framme, men det var väl ordnat med stolar framme vid dopfunten så man såg väl och det blev en intim känsla trots den stora kyrkan. Efteråt bjöds det på massor av fikabröd och tårta på Bara Vara. Väldigt väl ordnat måste jag säga! Ture fick massa fina saker, av oss fick han presentkort på Kids4you så Emma och Malte själva kan köpa det som behövs och faller dom i smaken.

Väl hemma drog Niklas igång och började skruva isär saker som skulle upp på vinden, jag tog på mig en av mina nya tjocktröjor och hjälpte till jag också. Nu dammsuger Niklas, Max leker på rummet och jag slappar i soffan. Snart ska vi kasta i oss lite käk och senare ska jag till Malte en sväng.

Av Anna - 20 november 2014 23:37

Jag kan inte påstå att jag är så miljömedveten av mig men trots det så var jag på miljögala ikväll. Jag och mamma anmälde oss och Oliver och Max för ca 2 veckor sedan men eftersom mamma är sjuk så gick jag och Marre med barnen istället.

Det var faktiskt jätteroligt! Dom hade ordnat bra "barnpassning" så Max och Oliver lekte och hade roligt under tiden som jag och Marre lyssnade på olika betydande miljöprojekt etc som försegår i vår kommun. Det låter inte skitkul men Fredrik Swahn som var konferencier var väldigt underhållande med både skämt och sång. Två tjejer från Helges uppträdde också och en del kortfilmer visades kring projekten. Flera utmärkelser delades ut och utanför stod montrar med godis, information och andra gratisprylar. Efteråt bjöds det på tilltugg och mingel. Chokladen från Gefle Chocolaterie var klart godast av allt! Vilken smak! Vi hämtade grabbarna så fort som möjligt så även dom skulle hinna smaka lite på tilltugget/mingelbuffén. Dom hade haft det jätteroligt och Max hade ritat kartor som han tog med hem.

Konsten närmast i bild är gjord av skräp från förskolebarn på Apollogården (där mamma jobbar).

"Chokladhäxan" som hon tydligen blir kallad pga arbetet och kraven hon har för att minska barnarbete. Anna-Sofia Winroth, Gefle Chocolaterie.

Fredrik Swahn



Riktigt roligt att komma ut och göra nåt helt annat en vanlig torsdag. :)
Hoppas ni också haft en trevlig kväll.

Av Anna - 13 november 2014 14:26

igår genomförde vår grupp sina intervjuer. Allt filmades och spelades in med diktafon. Igår lyssnade jag igenom min intervju och började transkriberingen. Själva intervjun gick ungefär så bra jag hade tänkt mig. Vi är ju inga experter men jag kan knappast påstå att vi var klappkassa heller. Jag tyckte det gick väldigt bra för alla i gruppen. Transkriberingen går det dock sämre med, den skulle jag nog kunna påstå att jag är värdelös på. Haha! Men man lär sig väl det oxå.

Idag hade vi återkoppling med läraren och gick igenom filmen. Det var väldigt intressant och nyttigt. Framförallt var det nyttigt att se att man faktiskt inte har så mycket konstigheter för sig. Inga störande ticksbeteenden. Kul att se sig själv hur man beter sig, framförallt när man blir exempelvis osäker. Jag började pilla med håret när jag blev osäker vilket jag inte ens tänkte på under själva intervjun. Sen är det alltid intressant att diskutera hur man skulle kunna hantera vissa situationer, vad man skulle kunnat göra annorlunda osv. Det gick bra i alla fall och var inte så farligt som jag först hade föreställt mig. Jag var mycket mer nervös inför återkopplingen än själva intervjun nämligen.

Nu ska jag fortsätta transkriberingen så den är klar till imorgon när vi ska ses med gruppen och påbörja rapporten.

Av Anna - 8 november 2014 11:33

jag skulle nog inte klara av att åka till Ullared, jag skulle ruinera mig själv med alla bra priser. Denna helg är myggan där och köper bland annat julklappar. Jättebra för mig som passar på att beställa en lykta.

139:- kostar den och är 48 cm hög. Det blir en julklapp till mig och Niklas. Frida frågade om det var det enda som behövdes för att göra mig glad. Var nämligen på jättedåligt humör igår (sjuk, stressad, eländig) och idag var jag som förbytt när hon ringde. Ja, kanske är det bara en lykta som behövs.. Eller kombinationen av en fin lykta till ett kanonpris (som jag dessutom trodde att jag skulle gå miste om eftersom den först hade tagit slut men som tur var kom ett lass med fler) samt att jag faktiskt mår lite bättre idag.

Idag har Niklas fått sovmorgon, Max och jag väckte honom med kaffe på sängen. Vi har tagit det lugnt på förmiddagen. Nu ska vi göra oss ordning sen gå hem till mamma och pappa.

Trevlig helg

Ovido - Quiz & Flashcards