Alla inlägg under september 2013

Av Anna - 30 september 2013 19:03

Besöksrekordet är taget! :D förra rekordet var 288.
Nu är frågan: blir det över 300 unika besökare denna månad?

Av Anna - 30 september 2013 12:58

Imorse skulle jag som vanligt äta ägg till frukost. Brukar alltid värma ägget lite om det inte är nykokt så det skulle jag även göra idag. Max ville ha hjälp att bre sin riskaka så jag hjälper honom under tiden och GLÖMMER att det faktisk är ÄGG jag har i micron.. BOOOOM!! så var det ägg i hela micron. Jag sket i frukosten. Drack mitt kaffe.

Vi gjorde oss i ordning och gick till dagis. Max cyklade, fast gnällde mest. Han orkade inte gå, han orkade inte cykla, han orkade inte dra cykeln, han skulle inte cykla i nedförsbackar osv.. Men vi kom fram tillslut och hundarna var jätteduktiga när dom var fastbundna utanför dagis. Lämningen gick bra den också. :)

Tog en omväg hem och då började det regna. Tur både jag och hundarna var ordentligt klädda. Väl hemma fick dom sina sista avmaskningstabletter i sina barf-köttbullar (som dom slukar hela typ). Hällde upp torrfoder också, Ebba äter bara den nya såklart! Eddie är inte så kräsen. Däremot äter han inte morot, testade igår vid matlagningen. ;) gjorde ÄCKELBULLAR av vom og hundemat som jag slängde in i frysen. Kändes smartare att göra bullar/bollar än att platta ut och bryta av som jag gjort förut.

Tog reda på disken och micron medan jag poppade spotify. Och hundarna har sovit som stockar efter maten!

Nej nu är det väl dags att plugga, tenta om en vecka.. Eller man kanske ska städa? Kändes mer lockade i alla fall! ;)

Av Anna - 30 september 2013 08:11

Väldigt nära att slå besöksrekordet denna månad. :) idag är sista chansen, klarar vi det?

Av Anna - 29 september 2013 18:48

Jag och Max åkte till Valbo idag. Först var vi in på Jennys hund och katt och hämtade ut en provpåse barf-köttbullar. Tittade även på täcken åt Eddie men han behöver vara med för utprovning.
Sen åkte vi över till Arken zoo. Vi kollade på uppvisningsgruppen från hundungdom, barnen hoppade i borgen, ponnyridning, ansiktsmålning, tipsrunda med mera.
Det va lite roligt att den ena hästen var Indy (Gävle fältrittklubb) som jag ridit på ridskolan för ca 15 år sedan! Hon är nu 21 år gammal! Max red dock den andra hästen.

Köpte tuggben, vom og hundemat och ett nytt torrfoder:

Dom har fått smaka lite och Ebba blev väldigt förtjust. Jag va lite orolig att hon skulle rata det eftersom hon gjorde det med Orijen efter ett tag. Hon ratar torrfoder som är för hårt men detta var mycket mer poröst än Orijen så jag hoppas det funkar i längden. Ångrar nästan att jag inte köpte två säckar på en gång eftersom det var så bra pris!

När vi kom hem gjorde jag köttfärssås med både majs och morötter, kanongott som alltid. :)

För er som inte har facebook (eller bara har missat): Jag och Ebba blev diskade i båda loppen igår på KM men jag är nöjd ändå. Jag tyckte vi gjorde det kanonbra och vi lärde oss mycket! :) bättre gick det för Lina och Åsas Hero, dom kom trea i small! :)

Av Anna - 27 september 2013 13:31

Jag känner mig i princip aldrig motiverad att plugga, trots att jag tycker det är väldigt intressant. Inte så att jag alltid gör roligare saker istället för att plugga, jag kan hitta på vad som helst!
Så vad gör jag nu? Jo jag läste typ fyra sidor i boken sen började jag frosta av frysen och därefter gjorde jag rent Niklas matta som Eddie kissat på. Men men, nu ska jag fortsätta läsa... Eller kanske städa? ;) haha!

Av Anna - 24 september 2013 17:50

Kan ingen komma hit och släpa med mig och Ebba till Hundungdom? Skulle behöva träna men jag orkar inte. Jag avskyr hösten av denna anledning; jag blir så trött. :/ aja, ska ju ut dit imorgon i alla fall.

Började klicka in Eddie lite idag men han är lite rädd för klickern så det blir små steg. Alla kan ju inte vara som Ebba och snappa upp det direkt. ;)

Maxen är sjuk igen så Niklas fick komma hem på eftermiddagen så jag kunde åka på föreläsningen.

Aa det var väl det.. Hörs, hej!

Av Anna - 23 september 2013 12:11

I Mix Megapols program Äntligen Morgon hade Henrik idag tagit upp frågan om hur man kan hjälpa överviktiga barn. Jag själv hörde inte programmet utan läste detta på deras facebooksida. Henrik menade att man bör införa extra gymnastik för överviktiga barn. Tanken kanske var god som en tanke men inte i verkligheten.

För det första kan du fråga vilken idrottare som helst så kommer dom alla att säga: motionen är lika viktig som kosten. Alltså kan man inte möta problemet halvvägs genom endast motion, man måste även se över matvanor.

För det andra: vem avgör vem som är överviktig? BMI? Är det tillförlitligt?

För det tredje: vad skapar detta? Jo grupperingar, ännu mer grupperingar. Och det i sin tur kan leda till större problem med mobbing än vi idag redan har.

För det fjärde: tycker vi det är okej att lära våra barn i så tidig ålder att dom inte duger? Alla debatter om vad Barbie ger barn för bild av hur man ska se ut, mode m.m då är väl det också okej? Att en 7 åring klär sig likadant som en 18 åring?

För det femte: jag som förälder skulle inte tycka att det var okej att lärarna gav mitt barn en sämre syn på sig själv. Jag som förälder har ansvaret att uppfostra mitt barn. Skolans främsta uppgift ska vara att lära mitt barn skriva, läsa, räkna m.m Lärarna ska hjälpa till att uppmuntra mitt barn så han förstår att han kan ta sig hur långt som helst, bara han kämpar för det och inte låter någon trampa på honom.
Skulle mitt barns vikt vara ett problem så får lärare och skolsköterskan ta upp det med mig och man får hitta en lösning därefter, men inte genom att placera honom i en utmärkande grupp. De flesta barn är faktiskt inte överviktiga för att dom får äta chips varje dag, vissa bara är det sen växer resten av kroppen i kapp och man blir "normal". I en del fall kan det även ligga sjukdom bakom vikten.

För det sjätte: om skolan ska göra något åt detta problem, vad ska man i sådant fall göra åt problemet med underviktiga barn? Ge dom fetare mat?

Ja det finns hur mycket kritik som helst egentligen och jag hoppas Henrik kommit på bättre tankar.

Jag tycker i alla fall att man bör införa mer rörelse och frisk luft åt alla barn. Vissa ämnen kanske kan undervisas i ute? Eller att man gör rörelselekar samtidigt som man lär sig? Det skulle öka inlärningen och studieresultaten också. Vad det gäller maten så kan inte skolan göra mer än att se till att barnen får bra mat i skolan. I Sverige har vi vanlig husmanskost, vilket är bra för barnen. I t.ex Storbritannien får barnen pommes frites varje dag om dom väljer det (vilket dom gärna gör, titta på Jamie Oliver när han försökt ändra på detta). Även om man skulle kosta på att utbilda föräldrar i kosthållning och näringslära så tror jag, tyvärr, att det mesta skulle bli bortkastade pengar. Det finns hjälp, råd och tips redan och har man inte tagit tillvara på det, varför skulle man göra annorlunda efter en kurs?

Skulle kunna skriva mycket mer men det får räcka så här.

Av Anna - 22 september 2013 17:45

En cigg på snart tre dagar= framsteg! :) och en bra bit på vägen.

Har busat och tränat med hundarna på ängen idag. Tror Eddie skulle kunna bli duktig på apportering.. Tänkte åka och träna agility med Ebba oxå men jag är alldeles för trött. Veckans förkylning tar ut sin rätt. :/ nästa helg är det KM så det blir en del träning i veckan. :) har ägnat mig åt lite pälsvård på dom båda istället.

Ovido - Quiz & Flashcards