Alla inlägg under april 2015

Av Anna - 22 april 2015 17:30

Lars Beckman vill öppna nygatan för biltrafik igen då han anser att det skulle göra centrum mer attraktivt. Var centrum attraktiv innan avstängningen? Nej. Varför skulle den bli det nu då?

Och vem intresserar sig för vad politiker ANSER i en sådan fråga, vill vi inte ha fakta? Vill vi inte att politikerna för VÅR talan? Vad Lars Beckman ANSER är för mig irrelevant om det inte baseras på något, därför ställer jag mig frågan: har Lars Beckman frågat kommunens invånare varför vi övergett centrum?

Det har diskuterats fram och tillbaka om biltrafiken i centrum, det är inget nytt. Det ligger säkert bra tänkta syften bakom också men jag tror inte att det är hållbart att stänga av vägen vid rådhuset (den är ju väldigt omtalad) om centrum ska hållas levande. Det har inte varit speciellt populärt när politiker experimenterat med biltrafiken på Kungsgatan, förbi rådhuset, i alla fall inte om man ska tro media. Jag minns inte hur det var när nygatan stängdes av och byggdes om men det var säkert inte heller populärt, förändringar brukar inte vara det.

Själv har jag övergett centrum redan. Det gjorde jag när jag skaffade körkort och bil. Jag blev bekväm. "Jag skiter i om ni stänger av nygatan, jag kör sällan där, jag skiter i om ni stänger av Kungsgatan, jag kör sällan där" and so on. Och har jag vägarna förbi så är det rätt enkelt att ta en annan väg, det är inte så märkvärdigt, inte för mig i alla fall.

Som sagt; jag skaffade bil och blev bekväm. Och snål. Det är dyrt att ha bil och jag har ingen lust att betala extra avgifter som parkering när jag ska handla. Då väljer jag hellre ett annat alternativ. Ett annat kafé eller en annan affär, om möjligheten finns till bekvämlighet och färre avgifter. Annars är man väl dum?!

Sen finns det en aspekt till: vad vi ser och inte ser. Om jag har mycket bensin i min bil så reflekterar jag inte så mycket över att bensinförbrukningen till Valbo kanske skulle motsvara de slantar jag stoppar i parkeringsautomaten på stan. Jag ser ju inte de pengar som bensinen motsvarar- de är ju redan dragna när jag tankade. Däremot ser jag pengarna som jag stoppar i automaten eller summan som dras från mitt kort.

Skulle Lars Beckman fråga mig: varför har du övergett centrum? Skulle jag svara:
Ja du Lars Beckman, jag har ingen lust att betala parkeringsavgift.

Ovido - Quiz & Flashcards