Alla inlägg under augusti 2013

Av Anna - 31 augusti 2013 10:47

Egentligen borde det vara så lätt att lista ut..


Nu sitter jag här med min kaffekopp och funderar. Svävar på moln samtidigt som jag försöker få lite perspektiv. Vad gör vi egentligen? Men ibland måste man våga chansa!

Börjar väl bli dags att göra ett ryck. Man kan inte gå och sega i pyjamas hela dan även om det är skönt att verkligen ta det lugnt på helgen.

Av Anna - 30 augusti 2013 19:52

Är jätteglad idag! Var och tränade agility med Ebba idag och behövde INTE lyfta säcken!! :D trodde inte det skulle vara möjligt med den lilla damen men hon bevisade bara att INGENTING är omöjligt! :D
Vet dock inte varför hon fått för sig att stanna på balanshindret, hon visar inga som helst tecken på rädsla. Det är som att hon fått för sig nån fixidé. :/ men hon går inte tillbaka ner i alla fall, bara stannar och tar lång tid på sig innan hon tillslut går över. Så jag skjuter ytterligare på träning av gungan så jag inte förvärrar nåt.

Över till nåt annat: vi har ev något på gång. En förändring, en jätterolig förändring om det blir av. Men vi är jättetaggade, både jag och Niklas, så jag hoppas innerligt att det blir av! Tänker dock inte avslöja vad det är förrän vi vet mer och det kan ta några veckor. Vi håller tummar och tår nu. :)

Nej, snart är det dags att lägga Maxen men först ska vi kolla klart på Thomaståget.

Av Anna - 25 augusti 2013 20:57

På tisdag börjar skolan igen så vi har verkligen tagit tillvara på helgen. I fredags tränade jag agility med Frida och hundarna (för inte sjutton var det vi som kröp i tunnlar och hoppade hinder! ;P). Spenderade kvällen och halva natten hos henne med massa babbel om allt mellan himmel och jord.

Igår åkte jag, mamma och hundarna till Hofors BK och tittade på agilitytävling. Åsa tävlade med sina papillons och det gick jättebra för dom båda. Synd att vi missade hoppklasserna bara.
Niklas och Max var på Tierp Arena med Peter så Max var i himmelriket han också.
Vi hade planerat att åka till Furuvik på kvällen och kolla på Loreen men Niklas är ju kass i crohns och jag fick huvudvärk så vi hoppade över det. Tråkigt med tanke på att det var sista helgen dom hade öppet. :/ aja, vi har ju varit där så mycket i sommar ändå. :)
Huvudvärken gick över senare på kvällen i alla fall så jag gick över till syrran och tog några glas med henne och Carita.

Idag har vi varit på järnvägsmuseet där det var tema nostalgi. Massa fina bilar, mopeder och motorcyklar. Såg när Josefin (från skolan) och hennes dansklubb uppträdde i bugg och Max fick provsitta den snyggaste bilen på stället! Var lite roligt att både jag och pappa gillade den mest, utan att vi ens hade pratat med varandra. Ska det vara, så ska det vara stort- och den där var gigantisk! :D den kom på tredje plats i tävlingen. :)
Sen åkte vi till mamma och pappa och käkade innan vi åkte hem. Synd att jag inte har tillgång till korten nu, dom är i pappas kamera. :/

Imorgon ska Max på dagis och jag ska följa med Niklas till sjukhuset. Äntligen ska han få göra undersökningen så vi kanske kan få nåt svar och en ordentlig behandling/medicin/dietist så han kan få må så bra som möjligt. Men just nu skulle han nog kunna äta vad skit som helst för han håller på att hungra ihjäl stackarn! Måste ju fasta.

Ja det har varit en härlig helg. Ebba har fått vila och tagit det lugnt hela dagen idag, det behövde hon! Hon var helt slut efter alla äventyr, är ju länge sen vi var i farten så.

Nej, nu ska jag kolla efter fler tävlingar så kan förhoppningsvis Marre hänga på och socialträna Kiara nån gång.

Av Anna - 22 augusti 2013 14:54

Ibland kan man inte annat än älska facebook! Genom papillonringens facebookgrupp fick jag och Åsa kontakt när jag la ut en bild på Ebba när vi tränade agility på GHU. Idag tog vi en promenad tillsammans med hundarna och vi pratade länge och väl så tiden flög iväg! Jätteroligt att träffa någon med samma ras och intresse som en själv. :) Lämpligt nog är hennes hanar kastrerade så det gjorde inget att Ebba löper. Framöver ska vi försöka träna lite tillsammans också.

Fick reda på att det är agilitytävling i Hofors i helgen så jag funderar på att åka dit och kolla. Skulle vara kul att se Åsa tävla också. :)

Eftersom klockan tickade på rätt fort fick jag skynda mig att äta lite innan jag åkte och hämtade Max. Det hade gått jättebra idag också och han byggde pussel när jag kom.
Vi gick över till syrran och hämtade Oliver och Lukas, så nu leker alla tre på Max rum. Själv ska jag ta bort fästingen Ebba tog med hem, sen blir det nog lite mer pälsvård eftersom jag inte hann klart imorse.

Av Anna - 17 augusti 2013 15:28

Ser ett gympapass framför mig när jag tänker på vad jag ska göra den här helgen.. Plocka äpplen idag och plocka blåbär imorgon! ;)

Gick rätt bra att träna agility igår med tanke på förutsättningarna. Länge sen sist, varmt och Max i hasorna. Värmen var värst så vi bröt tidigare än jag hade planerat. Max tyckte det var kul, både att hoppa själv och att få Ebba att hoppa.

Sämre gick det idag. Jag gick igenom mina anteckningar till rallylydnaden innan vi gick ut och tränade. Max ville följa med men vi hann knappt ut så ville han in igen. Men han fick vackert följa med. Gick bra ett tag när vi väl kommit till ängen men sen gnällde han bara mer och mer så jag gav upp. Hann träna på inkallning när hon ska gå runt bakom mig innan hon sätter sig på min vänstra sida. Tränade även på svängar och cirklar men måste ta reda på hur mycket man ska ta ut cirkeln/svängen.

Känner att jag måste ta reda på mer om tävlingar över lag så man vet hur man ska bete sig. Ex får man inte ens ha halsband på hunden vid tävling i agility, du får heller inte ha nåt i handen. Vad gäller i rallylydnad? Får jag använda både röstkommando och gester? M.m

Nej, dags att plocka äpplen då!

Av Anna - 16 augusti 2013 12:08

Innan Max föddes var Ebba min bebis. Vi gick långa promenader, tränade agility, tävlade i utställningsringarna och jag satt även med i Gävle Hundungdoms styrelse.

Agility och hundträning över lag har länge varit ett stort intresse för mig. Men sedan Max föddes har jag haft svårt att ta mig tid och hålla mig motiverad till regelbunden träning. Även den ekonomiska biten har varit en käpp i hjulet till och från.

Nu har Max blivit större och visar själv ett intresse för träning med Ebba. Han vill gärna vara med och göra som sin mamma och han är så otroligt kärleksfull med vår lilla Ebbis. Det är en fröjd att se dom tillsammans och Ebba följer honom glatt.

Jag har inte varit medlem i hundungdom på några år men det ska bli ändring nu. Jag har anmält nytt medlemskap och tänker nu jobba mer på rallylydnad som jag länge varit nyfiken på och kört lite här hemma. Jag saknar träningen så otroligt mycket på världens bästa klubb (såklart jag tycker det, har hängt där till och från sen mellanstadiet och tränat alla tre hundarna där) så nu tar jag upp mitt intresse igen. Jag ska försöka åka dit och träna mer regelbundet, i alla fall en gång i veckan. Få göra nåt för min skull, som jag tycker är roligt och som rensar skallen från allt annat en stund.

Så nästa vecka på onsdag är det träningskväll, då tänker jag och Ebba vara där. Men redan idag har klubbtröjan åkt på, för idag ska jag och Max åka ut och träna agility. :)

Är du intresserad av att träna din hund? Kolla in Gävle Hundungdoms hemsida: http://www.gavlehundungdom.se/
Dom har bra priser (se nedan) och flera förmåner i sitt medlemskap (om du är under 25år). Pris: medlemskap 250:- för ett år och alla kurser kostar 500:-/st
Jämför det med Gävle brukshundklubbs priser: medlemskap 540:-/år och kring 7-800:- för en kurs.

Wille och Ebba i GD:s reportage om Flygarfyran
http://gd.se/nyheter/gavle/1.316086-fyra-dagar-med-fyrbenta-vannerna

Av Anna - 14 augusti 2013 16:37

Det är skillnad på besserwisser och besserwisser. Jag är en besserwisser men jag är medveten om det och är fortfarande öppen för ny information som kan ändra mitt tänk.

Jag kan nog ofta uppfattas som en typisk besserwisser som nästan tycks söka konflikter, men så är det inte. Jag vill gärna framföra den kunskap jag har för att t.ex få dig att ändra uppfattning eller lära dig något. Jag vill gärna lära mig något av dig också och jag har inga problem att erkänna om jag haft "fel". Jag skriver fel inom situationstecken eftersom det i många fall inte finns några rätt eller fel.

Det är inte alltid så lätt att vara en besserwisser som vill framföra sina åsikter. Ger man sig in i en diskussion måste man kunna argumentera och tar argumenten slut måste du leta reda på fakta som stödjer dina åsikter. Den värsta diskussionen man kan hamna i är med personer som skiter fullständigt i hur mycket fakta du kommer med, dom tänker inte ändra på sig för det. Om det så är vetenskapligt bevisat att jorden är rund, så anser dom ändå att den är platt.

Den andra typen av besserwisser är den som TROR väldigt mycket men som inte har någon fakta eller erfarenhet i ämnet. Den personen är inte heller så rolig att diskutera med eftersom man sällan har något att lära sig där.

Det är dock synd om min syster som ofta råkar ut för mina besserwisserfasoner. Men ofta skämtar vi om det. ;)

Jag vet att många anser att jag tror att jag vet så mycket men faktum är att jag älskar att ta reda på just fakta.

Anser du att jag har missat någon typ av besserwisser så får du gärna kommentera.

Skapa flashcards