Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Barnens jul?

Av Anna - 4 januari 2012 16:28

Julen är över för denna gång, men som jag gör varje år, har många tankar gått till de barn i världen som är utsatta på något sätt. Barn i hela världen som lider på ett eller annat sätt, och som blir extra påminda om det under julen. Vissa barn har inte rent vatten, andra barn får inga julklappar för föräldrarna har inga pengar, en del barn önskar att alkohol och droger utplånas från jordens yta.


Mycket ska hinnas med innan julen väl är här; matlagning, julklappsköp, julklappsinslagning, städning m.m De flesta jag känner vill ha en "perfekt" jul. För mig är det perfekt när jag får träffa släkt och vänner, de blir glada över julklapparna jag köpt med omtanke, den underbara maten och lyckan i barnens ögon. Men jag är människa jag också, jag skäller på min son för jag är stressad över allt som ska hinnas med innan, jag skäller lika väl på min man och tycker att allt går emot mig och ingen hjälper till.


Jag älskar att ge bort julklappar till mina nära och kära. Jag försöker att inte bry mig om att vara rättvis. Nån kan få något för 20:- och en annan för 150:-. Jag vill ge bort presenter med en tanke bakom. Vi ger ofta bort julklappar som handlar om vår son, dagiskort blev det i år, förut hand- och fotavtryck. Det uppskattas och är inte så dyrt. Julen blir vad man gör den till och jag har lärt mig från barnsben att uppskatta det jag får.


Jag minns när mamma hade vinterkräksjukan under julen, det var allt annat än perfekt. alla planer gick i stöpet. Men i år blev det perfekt. Jag fick min perfekta jul fastän min man hade (typiskt) vinterkräksjukan sista veckan, vilket gjorde att jag inte hann allt. All mat jag hade tänkt göra, storstädning etc.. Nej, långt ifrån allt jag hade tänkt mig blev gjort. Men vad gjorde det? Vi skulle inte fira jul hemma i alla fall. Lite smuts i hörnen. Vi svälter inte i alla fall.


För mig ska julen kretsa kring barnen, så är jag uppvuxen. Min mormor (och även morfar när han levde) är nykterist. Även min mamma har varit nykterist under perioder av sitt liv, som när vi var små t.ex Alkohol på julbordet har inte varit aktuellt hos oss. Kanske att man tar en öl till maten, men ingen har ens varit berusad. Det vill jag föra vidare för det är en viktig punkt om julen verkligen ska vara barnens helg.


När vi dricker förändras våra personligheter och barnen förstår inte vad som händer, dessutom luktar alkohol starkare än man ibland kan tro. Jag har haft hund sedan jag var 10 år och två av tre av mina hundar har reagerat starkt på okända människor som druckit alkohol. Om en hund reagerar med att morra, backa, bita- hur tror ni då det känns för ett litet barn? Inte nog med detta så har vi även bakfylledagen. Mamma och /eller pappa ligger i sängen halva dan och tycker synd om sig själv, orkar inte göra något och barnen ska vara knäpptysta p.g.a självförvållad huvudvärk. Är det barnens jul?


Jag är inte nykterist. Jag dricker ibland. Jag har druckit när min son varit med. Men endast vid två mycket speciella tillfällen. Min son har ingen av gångerna reagerat (vad vi sett) på att vi druckit i hans närhet. Men jag är rädd ändå. Jag föredrar att skaffa barnvakt. Mest för den enkla anledningen: "tänk om något händer!" För tänk om det gör det, tänk om min son får en allergichock, blir hundbiten, påkörd, ramlar och slår huvudet ordentligt.. ja vad som helst. Vem ska då kunna köra till sjukhuset? "Vi kunde inte ta oss till sjukhuset för alla hade druckit, väntade på ambulansen men när den väl kom var det försent" Tänk om man skulle behöva leva med det resten av livet, bara för att man druckit lite alkohol. Skulle det vara värt det? ALDRIG!!!

Dom två gångerna vi drack när vår son var med, fanns det andra på festen som var nyktra.


Men just julen ska vara barnens. Och i barnens värld finns inte alkohol.

http://vitjul.se/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards