Direktlänk till inlägg 2 oktober 2013

Hushållning med knappa resurser

Av Anna - 2 oktober 2013 07:24

Det är vad det handlar om, din ekonomi.

Igår gjorde jag och Niklas en budget. Att göra en budget är inte vidare svårt, men att HÅLLA den är desto svårare. Men det ska bli skönt att få en bättre uppskattning på vad vi gör av med pengar på och att ha en siffra man inte får överskrida. Eftersom inte jag betalar räkningarna så är det svårt att få en bild över våra faktiska utgifter men på detta sätt blir även jag mer insatt och kan inte "skylla" på Niklas. Skulle dock vilja ha två budgetar: en grundläggande som ger en överblick hur varje månad ska vara i snitt, och en månadsbudget. Vissa månader har man högre utgifter än andra, ex interneträkningen som är för tre månader.

Vi ska försöka bli bättre på att storhandla och att inte småhandla här och där. Niklas ska försöka dra ner utgifterna på snuset så gott det går och vi har ju inga utgifter på cigg längre. Vi måste bli bättre på att spara, både "vanligt" men också när det gäller räkningar som täcker flera månader. I budgeten vi gjort har jag räknat ut månadskostnaden för dessa räkningar och det är tänkt att vi ska spara dessa pengar varje månad tills dagen då räkningen ska betalas.

Ja det finns lite att jobba med men nu har vi börjat i alla fall. Så småningom kommer vi nog hitta nåt som funkar för oss, bara vi jobbar aktivt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards