Direktlänk till inlägg 23 september 2013

Övervikt: Föräldrar eller lärare?

Av Anna - 23 september 2013 12:11

I Mix Megapols program Äntligen Morgon hade Henrik idag tagit upp frågan om hur man kan hjälpa överviktiga barn. Jag själv hörde inte programmet utan läste detta på deras facebooksida. Henrik menade att man bör införa extra gymnastik för överviktiga barn. Tanken kanske var god som en tanke men inte i verkligheten.

För det första kan du fråga vilken idrottare som helst så kommer dom alla att säga: motionen är lika viktig som kosten. Alltså kan man inte möta problemet halvvägs genom endast motion, man måste även se över matvanor.

För det andra: vem avgör vem som är överviktig? BMI? Är det tillförlitligt?

För det tredje: vad skapar detta? Jo grupperingar, ännu mer grupperingar. Och det i sin tur kan leda till större problem med mobbing än vi idag redan har.

För det fjärde: tycker vi det är okej att lära våra barn i så tidig ålder att dom inte duger? Alla debatter om vad Barbie ger barn för bild av hur man ska se ut, mode m.m då är väl det också okej? Att en 7 åring klär sig likadant som en 18 åring?

För det femte: jag som förälder skulle inte tycka att det var okej att lärarna gav mitt barn en sämre syn på sig själv. Jag som förälder har ansvaret att uppfostra mitt barn. Skolans främsta uppgift ska vara att lära mitt barn skriva, läsa, räkna m.m Lärarna ska hjälpa till att uppmuntra mitt barn så han förstår att han kan ta sig hur långt som helst, bara han kämpar för det och inte låter någon trampa på honom.
Skulle mitt barns vikt vara ett problem så får lärare och skolsköterskan ta upp det med mig och man får hitta en lösning därefter, men inte genom att placera honom i en utmärkande grupp. De flesta barn är faktiskt inte överviktiga för att dom får äta chips varje dag, vissa bara är det sen växer resten av kroppen i kapp och man blir "normal". I en del fall kan det även ligga sjukdom bakom vikten.

För det sjätte: om skolan ska göra något åt detta problem, vad ska man i sådant fall göra åt problemet med underviktiga barn? Ge dom fetare mat?

Ja det finns hur mycket kritik som helst egentligen och jag hoppas Henrik kommit på bättre tankar.

Jag tycker i alla fall att man bör införa mer rörelse och frisk luft åt alla barn. Vissa ämnen kanske kan undervisas i ute? Eller att man gör rörelselekar samtidigt som man lär sig? Det skulle öka inlärningen och studieresultaten också. Vad det gäller maten så kan inte skolan göra mer än att se till att barnen får bra mat i skolan. I Sverige har vi vanlig husmanskost, vilket är bra för barnen. I t.ex Storbritannien får barnen pommes frites varje dag om dom väljer det (vilket dom gärna gör, titta på Jamie Oliver när han försökt ändra på detta). Även om man skulle kosta på att utbilda föräldrar i kosthållning och näringslära så tror jag, tyvärr, att det mesta skulle bli bortkastade pengar. Det finns hjälp, råd och tips redan och har man inte tagit tillvara på det, varför skulle man göra annorlunda efter en kurs?

Skulle kunna skriva mycket mer men det får räcka så här.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards