Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Pepparkakor

Av Anna - 10 december 2012 19:19

Jag bara måste kommentera pepparkaksdebatten som blossade upp häromdagen.

Skolan gjorde fel, det finns inget rasistiskt i pepparkaksgubbar och därmed ingen anledning att ta bort dom ur luciatåget.

Om skolan inte kan servera pepparkakor pga allergi, så lär man ju respektera det. Det finns många allergiker och man kan vara allergisk mot det mesta (allt?). Däremot HUR allergisk man är, kan skilja sig väldigt mycket. Det finns nötallergiker som blir sjuk och väldigt dålig om du öppnar en påse med nötter i samma rum. Det finns allergiker som kan äta lite grann av det man inte tål, utan att bli sjuk eller bara "lite sjuk".
Så om skolan inte serverar pepparkakor pga allergi så är det bara att finna sig i det.

Att det skulle skett ett missförstånd mellan lärare och elever/föräldrar är ju rena rama skitsnacket. Det går inte att missuppfatta att "någon kan ta illa vid sig" och att barnen "inte valt den låten". Så nej det tror jag inte på. Skolan vill väl rädda sitt eget skinn med tanke på reaktionerna runtom i Sverige.

Det som upprör mig nu det är alla grupper och skit som sprids, bland annat på facebook. Främlingsfientliga tidskrifter frossar och det verkar vara skrämmande många som sväljer allt med hull och hår. Bland annat såg jag en grupp som länkat till Exponerat som påstår sig vara politiskt oberoende..

Så här står det; Hur står Exponerat politiskt? Exponerat är politiskt och religiöst oberoende, men SD-vänlig, som alla borde förstått vid det här laget, därmed inte sagt att inte finns även små ljuspunkter i andra partiers idéer, eller hos andra partiers politiker. Men huvudfrågan om invandringen, asyl, migration och dess politik finns det endast ett riksdagsparti som vi ställer oss bakom. Sedan kan vi inte följa alla miljoner olika små samhällsproblem, det finns andra media som gör.

Hmm.. Politiskt oberoende? SKULLE INTE TRO DET!

Det låter som att det införts en ny lag i Sverige, där pepparkaksgubbar är förbjudna, men riktigt så är det inte. Det var EN skola i HELA Sverige som dessutom TAGIT TILLBAKA sitt UTLÅTANDE.

Så snälla folket, var källkritiska, kolla upp fakta och låt er inte manipuleras! Släpp denna debatt nu, den är över och förbi. Njut av pepparkakorna; sången, smaken och när våra barn är utklädda på torsdag.

Tack och hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards