Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Människors dåliga hälsa

Av Anna - 3 januari 2012 20:02

Har inte hunnit med att skriva under jul och nyår men förhoppningsvis blir det bättre igen nu när stressen är över.


Många avger nyårslöften som ska följas under det nya året. Men hur många fullföljer dom? När jag var yngre var det många som inte skulle äta godis på hela året och fick sedan en belöning av föräldrarna. Desto färre fullföljde. Sedan man blivit vuxen vet jag många som vill sluta röka eller gå ner i vikt. De flesta jag vet misslyckas tyvärr, jag är en av dom.


När jag var yngre var det tillåtet att röka på de flesta kaféer och krogar (alla?) och vi var många som nästan bodde på kafé. Vi satt där och smuttade på en läsk eller nåt, rökte och snackade skit. Så gott som hela dagarna. "Alla" gjorde det. Efter några år infördes rökförbud vilket jag idag tycker är jättebra av många orsaker. Det finns människor som är allergiska, ickerökare eller de som helt enkelt tycker att röken luktar illa. Och ett kafé ska vara till för alla. Det är även positivt av den anledningen att ungdomar inte kan sitta där och röka som skorstenar "utan att nån ser". Jag, och de flesta jag känner började även fika på ett normalt sätt. Av rökförbudet började man (eller i alla fall jag) röka mindre, man orkade ju inte gå ut och röka, då kunde man lika gärna gå hem eller sitta ute och hänga. Så kändes det. Och gick man ut så rökte man en och gick in. Man stod ju inte och kedjerökte som man gjort inne tidigare. Samma sak gällde krogen, fast då gick jag ut oftare och rökte, ofta av den enkla anledningen att få en paus från det intensiva inne.


Är inte så insatt i kommunens sätt att motverka rökning men jag har hört talas om att kommunanställda endast får röka på sina inplanerade raster och en bit från arbetsplatsen. Någon som vet vad som gäller? På Gävle sjukhus får man endast röka på angivna platser och man får heller inte röka i busskurerna.

Jag har även hört talas om att man vill ändra rätten till sjukvård när man är rökare? Eftersom väldigt mycket av ekonomin går åt till patienter vars sjukdomar beror på rökning. Hur mycket som är sant och om något av det är på väg att genomföras vet jag inte, men jag känner mig kluven i frågan i alla fall.


Det känns som att man kommer ut på svag is då det berör "allas lika värde". Ska man ändra rätten till sjukvård för de med fetma också? Eller de som sysslar med "farliga" sporter där man kan göra sig väldigt illa? (T.ex. hockey och ridning) Människor med drog- eller alkoholproblem? För mig känns det inte troligt med en sådan förändring.


Jag kan erkänna att jag fortfarande är rökare. Men säg inget till min mormor! Haha!

Jag hoppas att ni som valt att bli ickerökare 2012 lyckas! Kämpa på och visa oss andra att det inte är omöjligt! Skriv gärna vilka nyårslöften ni har och inspirera varandra.

Själv har jag som mål att motionera mer och gå ner i vikt, ett delmål är att delta i Vårruset. Jag hoppas att jag lyckas, har min mamma med mig på samma resa!

God fortsättning!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards