Direktlänk till inlägg 12 december 2013

Hysteri i år igen? Ni förstör julen

Av Anna - 12 december 2013 11:10

Förra året var det hysteri över att EN skola (i hela Sverige) förbjudit pepparkaksgubbar i luciatåget. Enligt skolan berodde detta på att barnen inte ville sjunga pepparkakslåten, alltså var pepparkaksgubbar överflödiga. Andra menade att detta var för att "pepparkaksgubbar är rasistiska". Vilken tanke som egentligen låg bakom beslutet vet jag inte men det blev en hysteri utan dess like. Det skapades facebookgrupper, delades länkar och var ett hett samtalsämne i fikarummet. Detta pga EN ENDA SKOLA.

I år delas det nu länkar om förbud mot tomtar i luciatåget. Detta var också EN skola som ville ha ett traditionsenligt vitt luciatåg med stjärngossar, tärnor och en lucia. Detta gjordes på en annan skola förra året och den skolan hade inte mött några som helst protester och skulle därför göra om samma sak igen. Så totalt verkar det vara två skolor i hela Sverige.

I år är det totalt fotoförbud vid luciafirande pga att folk delar bilderna på internet. Det har redan hänt att en skyddad identitet blivit röjd för att folk delat en bild på internet i god tro. I dagens samhälle är det väldigt lätt att sprida information, men även osanningar. Därför är det otroligt viktigt att vi är källkritiska. Jag delar bara bilder på försvunna människor genom missing people. Stulna hundar brukar jag inte dela alls i regel eftersom jag är osäker på källan. Jag delar inte heller vilka tidningsartiklar som helst utan vill gärna ta reda på om tidningen är politiskt styrd tex.
Men det handlar inte bara om de människor med skyddad identitet, utan även om oss vanliga Svenssons som helt enkelt inte vill ha sina barn på internet. Jag vet människor som har facebook men som aldrig lagt ut ett kort på sina barn där man ser ansiktet. Vissa människor väljer att delge det mesta: vad man äter, vad man gör, om barnet uppfört sig bra eller dåligt, relationen till den andra föräldern efter separation etc. Det är upp till var och en. Men vi bör komma ihåg att allt vi delar finns kvar. Väljer jag att dela mitt barns uppväxt gör jag honom offentlig, men vill han det? Hur ställer han sig till det när han är vuxen och kan fatta egna beslut?
I vilket fall så tycker jag att det är fel att lägga ut andras barn på min facebook om deras föräldrar valt att inte lägga ut kort på sitt eget barn.

Med detta till grund, har jag funderat över vad julen betyder för mig.

Julen brukar kallas barnens högtid. En del strider för vit (nykter) jul, andra för musikhjälpen. Vi köper julklappar åt varandra och bjuder på mat. I mina ögon handlar det om att vara GIVMILD.
När människor då ödslar tid på gnäll om lucia blir jag spyfärdig! Vilket jäkla i-landsproblem! Visa empati, försök förstå någon annans situation, var inte så jäkla ego! Blir du glad av ditt gnäll? Gör det dig lycklig? Nej, det gör dig bitter!

Jag älskar julen, det är den bästa högtiden på hela året! Min man älskar julen och vår son älskar julen. Jag älskar att pynta, jag älskar att baka (endast kring jul tycker jag det är kul), jag älskar att köpa julklappar, jag älskar att hjälpa till, jag älskar att ge bort saker.

Idag firar barnen lucia på Max förskola. Där råder totalt fotoförbud. Max är tomte och har tärnljus. Vi får inte se Max sjunga med sina kompisar i år. Det går ca 80 barn (fördelat på fyra avdelningar) på hans dagis och lucia brukar alla fira tillsammans. Tidigare har närstående till alla barn fått vara med på firandet, närstående till 80 barn... Vissa har en släkting med sig, andra har fyra med sig. Det blir trångt, svettigt och alla tycker mest det är jobbigt. Dom har även försökt ha luciafirandet utomhus men det har inte heller blivit lyckat eftersom vädret förstört det.
Så i år får de närstående till barnen på en avdelning komma och se firandet. På den avdelningen går barn som är äldre och flera av dom slutar till sommaren.

Jag tycker det är jättebra! Gud så bra att personalen ser till mitt barns bästa och försöker hitta en bra lösning! Visst hade jag gärna se Max sjunga julsånger med sina kompisar, men det får jag göra nästa år.

Jag tänker inte ödsla energi på att vara bitter. Allt blir vad man gör det till. Jag älskar julen och det tänker jag fortsätta med. Jag vill sprida den glädje som jag tycker hör julen till och det borde fler göra. Så nu tänker jag bara skriva positiva saker på internet, annars kan man lika gärna vara tyst! :)

 
 
Nimerez

Nimerez

2 januari 2014 13:32

Fantastiskt bra skrivet!
Det känns rätt så hopplöst just nu, när mina barndomsvänner delar avpixlat, fria tider, nordfront osv. Fantastisk med gammal hederlig källkritik.

http://letfreedomring.bloggplatsen.se

Anna

2 januari 2014 14:15

Tack så mycket! Man kan inte göra annat än att sprida fakta i dessa fall, tyvärr är det många som inte tar till sig och förstår vad som är vinklat och inte. Fortsätt sprida fakta så kanske vi lyckas påverka någon i alla fall. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards