Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

En besserwisser

Av Anna - 14 augusti 2013 16:37

Det är skillnad på besserwisser och besserwisser. Jag är en besserwisser men jag är medveten om det och är fortfarande öppen för ny information som kan ändra mitt tänk.

Jag kan nog ofta uppfattas som en typisk besserwisser som nästan tycks söka konflikter, men så är det inte. Jag vill gärna framföra den kunskap jag har för att t.ex få dig att ändra uppfattning eller lära dig något. Jag vill gärna lära mig något av dig också och jag har inga problem att erkänna om jag haft "fel". Jag skriver fel inom situationstecken eftersom det i många fall inte finns några rätt eller fel.

Det är inte alltid så lätt att vara en besserwisser som vill framföra sina åsikter. Ger man sig in i en diskussion måste man kunna argumentera och tar argumenten slut måste du leta reda på fakta som stödjer dina åsikter. Den värsta diskussionen man kan hamna i är med personer som skiter fullständigt i hur mycket fakta du kommer med, dom tänker inte ändra på sig för det. Om det så är vetenskapligt bevisat att jorden är rund, så anser dom ändå att den är platt.

Den andra typen av besserwisser är den som TROR väldigt mycket men som inte har någon fakta eller erfarenhet i ämnet. Den personen är inte heller så rolig att diskutera med eftersom man sällan har något att lära sig där.

Det är dock synd om min syster som ofta råkar ut för mina besserwisserfasoner. Men ofta skämtar vi om det. ;)

Jag vet att många anser att jag tror att jag vet så mycket men faktum är att jag älskar att ta reda på just fakta.

Anser du att jag har missat någon typ av besserwisser så får du gärna kommentera.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Skapa flashcards