Alla inlägg under februari 2013

Av Anna - 3 februari 2013 08:57

Söndag idag, sista dagen att skicka in individuella arbetet så det ska jag fixa innan midnatt. :) annars vet jag inte vad vi ska hitta på idag.. Får se om pappa kan komma och dricka kaffe med oss i eftermiddag men annars vet jag inte. Skulle behöva rensa maxens rum och kasta trasiga leksaker, men det känns inte skitkul en söndag.

Aja, vi får se vad dagen erbjuder. Nu ska jag dricka upp mitt kaffe. :)

Av Anna - 2 februari 2013 18:50

Jag har tänkt på en sak: det pratas mycket om att arbetsgivare kollar in arbetssökandes facebookprofiler och "snokar" i vem det faktiskt är som söker arbete.

Jag kommer en vacker dag arbeta med rekrytering av personal och kanske också kommer "snoka" på detta sätt.. Men som facebookanvändare bjuder man in andra i sitt privatliv, vad är det för konstigt att utnyttja det?

Du väljer själv vad du ska skriva. Vill du skriva dina åsikter, vad du åt till lunch, klagomål, helgens bravader etc, så får du göra det. Men du får samtidigt stå för konsekvenserna.

När jag träffar mina kompisar är det lätt hänt att man börjar prata om personer vars statusar i princip alltid är negativa, deras åsikter m.m Det blir ju en reaktion och bjuder du in till det, får du "skylla dig själv". Man behöver faktiskt inte delge allt och det känns som att vissa personer skapar andras fördomar mot dom själva.

Jag upplever mig själv som positiv, och försöker vara det så mycket jag kan. Jag anser att en positiv anda på ett arbete leder till större produktivitet eftersom de anställda mår bättre än i en negativ miljö. När jag sedan kommer att rekrytera vet jag att jag kommer lägga stort fokus på positiva människor och därmed går många av mina facebookvänner bort.

Folk verkar inte tänka på att de har alla möjliga facebookvänner: nära vänner, släktingar, ytliga bekanta etc. och alla har olika jobb. Även om du kanske inte träffar just din facebookvän när du söker ett arbete, kanske du träffar en chef till en facebookvän och chefen kan därmed kolla upp dig genom sin redan anställde. Dessutom är världen mindre än man kan tro och rykten sprids snabbt.

Något att tänka på innan du uppdaterar din status nästa gång.

Av Anna - 2 februari 2013 14:09

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: snälla var källkritiska och ta reda på faktum! Och nej, jag ser inte "exponerat" som en bra källa, inte heller "fria tider". Såg nu ett inlägg på exponerat om två killar som stoppat in en katt i en tvättmaskin på 90grader. Men varför är det aktuellt om dom är svenskar eller inte? Och varför hänga ut deras namn?? Läser man kommentarerna så har folk skrivit att man ska hänga ut deras föräldrar också och söka på efternamnen. Det handlar om två 15-åringar! Och visst har dom gjort fel, men nån måtta får det vara!
Sen är det lite annat skit som gjort mig sur idag som delvis handlar om samma sak.
Sluta vara så fördomsfulla, visa empati, var snälla och positiva, det mår man bättre av. :)

Av Anna - 1 februari 2013 14:40

Betyder det att man har för mycket tvätt? Aja, berget är så gott som besegrat av mig och Max som spenderat typ hela dan i tvättstugan. Snart ska vi ta en sväng till Valbo och köpa en ny (tvättkorg alltså, inte tvättberg :P).
Härliga sysslor på en ledig fredag.

Ovido - Quiz & Flashcards