Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Vår sjuka värld

Av Anna - 1 februari 2012 12:40

Pratade med Jägers för en stund sedan. Vi började diskutera gängbråk, maffia och det sjuka samhället överlag.


Man läser var och varannan dag om allt som händer i Malmö. Hur allt eskalerat och man dödar människor mitt på gatan. Inget är diskret längre. Precis som maffian i Stockholm som mer eller mindre tagit över stadens restauranger genom hot etc.


Gäng finns överallt och i olika skalor. Jag minns när jag var yngre och hängde på fritidsgården Humlan, att man ofta hörde att "bomhusgängen" hade bråkat med Skutskär eller Sätra till exempel. Varför? Ingen aning! Det var väl "kul"..


Hur arg jag än blir har jag ingen rätt att leka Gud. Rätten att ta en annan människas liv råder inte vi över. Det är en "spärr" i mig som gör att jag inte kan utföra en sådan handling, men uppenbarligen har inte alla den spärren.


Jag tror att de här problemen funnits mycket längre än vad vi kunnat läsa om, men att det gjorts mer diskret. Man sköt inte ihjäl något mitt på gatan. Jag tror också att anledningen till att man gör dessa handlingar mer öppet, är för att det knappt, eller inte alls, går att få fast dessa brottslingar. Och som Jägers sa, just Malmö ligger så långt ner, att det är "skitenkelt" att ta sig ut ur landet.


 


Samma gäller maffian. Maffian har funnits i Europa (och i hela världen för den delen) i bra många år. Varför skulle det inte finnas en maffia i Sverige? Det är bara naivt att tro något annat. Precis som med MC-gäng eller andra negativa gruppbildningar. (Misstolka inte, finns MC-gäng som inte är kriminella också). Enda skillnaden som blivit är just att de gör sina kriminella handlingar mer öppet. That's it!


Idag sprids information om andra länder, mycket snabbare än det gjorde förr i tiden. Positiva saker, som en ny uppfinning, sprids över världen, negativa saker sprids lika fort. Läs en tidning, slå på TV:n eller sätt dig vid datorn så ser du alltid om någon händelse i världen, positiv eller negativ spelar ingen roll. Vissa människor snappar upp positiva saker, andra negativa (som dom själva kanske tycker är en bra idé..), det beror på hur man är.


En människa med dålig uppväxt, utan stöd från sin familj, söker sig gärna en tillhörighet- en ny familj. Konstigt? Nej. Det är lätt att hamna på sniskan i dagens samhälle. Umgås man med tungt kriminella, är det inte lätt att ta sig ur. Det kan vara så illa att man måste frukta för sitt liv när man bryter med dessa. Och utan en stöttande familj, är det nog ännu svårare, då står man helt ensam.


Man behöver inte tillhöra någon form av gruppering för att utföra en sjuk handling, men jag tror det påverkar 10 ggr mer p.g.a grupptrycket.


Jag tror dessutom att dagens ungdomar är väldigt uttråkade och söker spänning. Dom är ju "odödliga".. När jag var yngre fanns två fritidsgårdar här i bomhus, en i södra, en i gamla. Hade man inget att göra en helg så gick man på Humlan på fredagen, och Ugglan på lördagen. Dessutom anordnades ofta läger på loven, och under dom dagarna visste föräldrarna att vi var nyktra..

Jag vet inte hur det är i andra städer men här i Gävle har det dragits ner på fritidsgårdarna i alla fall. I bomhus finns det en fritidsgård kvar, i centrum, slummen.. Den kan inte ens mäta sig med fritidsgårdarna jag gick på. Då var det disco, vi dansade, spelade olika spel, hade turneringar och hade roligt. Så är det inte nu. Ungdomarna verkar vara lika uttråkade på fritidsgården som utanför. Det påverkar också.


Jaja, samhället i ett nötskal. Vi bryr oss inte om generationerna som ska ta över, och inte heller de som en gång drivit samhället. De människor som vi verkligen borde ge tid, och pengar, de är dom vi fullständigt skiter i.


Har träningsvärk sedan mina 13,5 km jag gick igår.. därför har jag skjutit på dagens pass. Meeeen... nu lär jag väl pallra mig ut. Jogga/gå står på schemat. Får se hur det går.. Men med min älskade radio går väl det mesta! Haha!

Ha en trevlig dag, här ska ätas semla senare för Max har namnsdag idag!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Skapa flashcards