Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Inte skulle, SKA!

Av Anna - 29 januari 2012 21:54

Har fått flera bra tips på ämnen att ta upp här. Tackar för det. Men just nu känner jag ingen inspiration. Orkar inte skriva. Har ingen lust. Ingen ork. Mycket annat just nu:


Som ni vet skulle jag ta tag i vikten efter nyår. Nej inte skulle, SKA! Jag gör det, jag försöker, jag kämpar. Men det har gått utför.


Första veckan gick jättebra. Kände mig riktigt peppad. Det gick kanonbra. Sen blev jag sjuk. Tog lång tid innan jag "kom tillbaka". Kunde känna mig frisk på morgonen, men direkt jag gjorde något blev jag otroligt trött och fick huvudvärk. Tvingade ut mig själv på promenad, var död resten av dagen. Så höll det på i över en vecka.


Var stolt över att jag inte åt, fastän jag var uttråkad. Men det gick över. Började äta, som vanligt. Föll in i den onda spiralen av bortförklaringar. Blundade. Det är viktigt att jag berättar det här för er, för nu är det slut på blundandet. Alltid när jag misslyckats så har det blivit så av att jag blundar. Slutar väga mig. Bortförklaringar.


Jag har slarvat med att skriva in i appen vad jag äter. Så jag ska slippa se hur mycket kalorier jag stoppat i mig. Hur mycket, för mycket.


Mamma fick mig att väga mig idag. Det är bra. Jag behövde det. Jag är tillbaka på ruta ett. Nu vet ni. Nu tar jag nya tag.


Har gjort om lite då jag inte litar riktigt på kalori-appen efter att ha pratat med mamma och syrran. Nu blir det max 1500 kalorier om dan istället för 2000. Har även gjort ett litet träningsschema:


Måndag:           Gå 5 km (minst 5,5 km/h)

Tisdag:             Gå minst 5 km (minst 5,5 km/h)

Onsdag:            Intervallträning 3 km, gå/jogga varje 0,5 km

Torsdag:           Gå minst 5 km (valfritt tempo)

Fredag:             Gå minst 3 km (minst 5,5 km/h)

Lördag:              -

Söndag:             Gå minst 2 km (valfritt tempo)


Känns som att det är helt rimligt till en början. Sen får jag öka på joggandet allt eftersom om jag ska kunna nå mitt delmål (jogga vårruset i maj).


Idag har jag varit hos mamma och pappa så gott som hela dan. Maggan och Bengt har varit hos dom hela helgen, och idag hann även jag träffa dom en stund innan det var dags för dom att bege sig hemåt igen.

Gick en omväg upp dit.. Längre omväg än jag hade tänkt mig.. Normalt sett är det 2 km till dom. Jag gick en omväg så det skulle bli ungefär 3-3,5.. Men kom på efter 1,5 km att jag glömt lämna bilnyckeln till Patrik innan jag gick! Hade som tur var tagit med nyckeln i alla fall. Han var också ute och gick då så jag gick och mötte honom. Blev en omväg på 2 km till.

Så 5,5 km blev det. Sen när Maggan och Bengt åkt, gick jag och mamma ut i skogen med hundarna. Vet inte hur lång rundan var men mamma gissade på 2,5 km. Jag tror dock det är längre, men det är skitsamma.

Så ca 8 km har jag gått idag. Och vilken perfekt dag att vara ute på då! Soligt och härligt!


Nu är det alltså dags för nya tag igen. Därför har jag skrivit några peppande meningar till mig själv:


Du är inte den du vill vara, men du kan alltid bli denne.

Sluta tänka på vad du borde göra, gör det istället.

Mat är inte lösningen på problemet, det skapar problemet.

Öppna ögonen när det är tungt, blundar du - misslyckas du.

Du kan inte förändra världen, men du kan förändra dig själv.

Alla har självbehärskning, även du, så sluta komma med bortförklaringar.

Våga be om hjälp, våga be om stöd.

Detta är ditt peptalk och jag vill att du läser detta varje gång det känns jobbigt. Läs. Blunda. Andas. Finn energin. Finn kraften. Hitta den bra känslan igen. Pirret i magen. Du kan. Du kan. Du kan. Nu gör du det här. Du kan. Andas. Du kan.


Och med det säger jag trevlig kväll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Skapa flashcards