Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Leder TV och spelande till aggression hos barn?

Av Anna - 12 januari 2012 10:29

Lyssnade på "Äntligen Morgon" på Mix Megapol i morse. Där tog dom upp frågan som varit aktuell till och från i flera år; Om barn blir aggressiva av att spela TV-spel?


Ja säger jag direkt. Behöver kanske inte ta till våld, men när jag var yngre och vi hade TV-spel, bråkade vi barn enormt mycket om det. Därför tog våra föräldrar bort det. Jag tror även att barn har svårt att skilja på verklighet och fantasi. Barn förstår inte ironi och brer gärna på historier genom sin fantasi. Inget fel i det, det är barn vi pratar om. Men det säger väl en hel del? Dom har heller inte samma erfarenhet och vett som en vuxen människa har. Hur många har inte sagt "det händer inte mig" när de var i tonåren t.ex.? Det är en typisk sak att säga för att man som tonåring är "odödlig".


Sen tror jag att olika spel ger olika konsekvenser på barnen. Man ska respektera åldersgränser, speciellt på våldsamma spel, de finns av en anledning.


Största problemet tror jag ändå är beroendet och begäret som byggs upp. "Jag MÅSTE spela". Men man kan inte klandra ett barn, det är föräldrarna som har ansvaret. Som förälder ska man veta vad barnet spelar för spel och ta ställning till om det är lämpligt eller inte. Som förälder ska man också sätta gränser, som tider.


   


Jag vet själv att jag kan bli otrevlig om jag blir störd när jag spelar, min man blir det, min bror.. ja alla jag känner som spelar blir nog det.. Men det har att göra att man är inne i det man gör, inte att spelet skulle vara våldsamt. Jag kan spela allt från tetris till bowling på wii, men inget våldsamt, ändå blir jag otrevlig när jag blir störd. Är det att bli aggressiv? Fungerar barn lika? De jag tog som exempel är alla vuxna..


När jag gick på lågstadiet visades en serie på TV som hette Power Rangers. TV-serien handlar om en grupp tonåringar som har en så kallad morpher som ger dem superkrafter att slåss mot onda varelser. Alla Rangers har också en zord (en robot) som kan sättas ihop med andra zords och bli en megazord. Tittaren får också följa med i deras vardagsliv i skolan och på fritiden. http://sv.wikipedia.org/wiki/Power_Rangers


Serien slutade sändas då en flicka i Norge blivit ihjälsparkad av barn som sa sig vara inspirerade av serien. Jag vet människor som jobbar/jobbade i skolan under denna tid som sa att barnen ofta lekte Power Rangers och upplevde att våldet ökade bland barnen.


 


Barn leker ofta det dom ser på TVn, såklart leker dom även spelen dom spelar. Det är skadligt för barn att sitta för länge framför en TV eller dator. Man kan få fysiska problem av för mycket stillasittande, man kan skapa ett beroende. Men skapar det aggressioner? Frustration byggs upp, man vill inte bli störd i sin koncentration, man är inte fysiskt aktiv vilket också kan bidra till en kroppslig stress och rastlöshet.. Finns säkert mycket mer också.


Nu har jag endast tagit upp de negativa sidorna, för jag tycker de överväger.

Jag svarar JA på frågan, men den egentliga frågan borde vara om det är någon skillnad beroende på vilket spel barnen spelar?

Trevlig dag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards