Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Folkmorden i Rwanda

Av Anna - 11 januari 2012 14:34

I slutet av förra terminen gjorde jag ett arbete tillsammans med Frida och Marie. Arbetet handlade om folkmorden i Rwanda.


Jag hade hört talas om det, men ingen fakta. Jag hade hört talas om folkmorden i Rwanda, men ingenting mer. INGENTING. Och det är fler än jag som står/stod helt utan kunskap om en enorm händelse som utspelade sig så sent som 1994. En händelse som på så många sätt påminner om förintelsen under andra världskriget. En händelse som omvärlden blundade för. Det är viktigt att sprida kunskap. Det är viktigt att berätta att ett folkmord faktiskt kunde hända igen därför tänker jag nu berätta lite.


I Rwanda finns två olika stammar, Hutuer och Tutsier. Dom har levt sida vid sida i många år utan att sett någon större skillnad på varandra. Det är västvärlden som gjort skillnaden mellan dessa folkgrupper större än den behövt vara. Rwanda har länge varit kolonialiserat av tyskarna och efter första världskriget tilldelades Rwanda till Belgien. Belgarna kom till Rwanda och gjorde väldigt stor skillnad på de två folkgrupperna; i passen skulle det stå vilken stam man tillhörde och undersökningar gjordes på dom olika folkgrupperna där man ansåg att Tutsierna påminnde mer om vita människor, än Hutuerna. Därför gav man Tutsierna mer förmåner som t.ex bättre jobb.


Ett inbördeskrig pågick i landet innan folkmordet skedde. Ett fredsavtal skrevs på men inget efterföljdes. Därför tecknades ett nytt avtal med FN närvarande för att se till att avtalet skulle följas denna gång.


På väg från mötet mördas Rwandas president, vilket Tutsierna fick skulden för, men man vet ännu inte vem den ansvarige var. Även premiärministern, som tog över efter prsidentens död, mördas tillsammans med 10 belgiska FN-soldater. Detta gjorde att FN drog tillbaka större delen av sina trupper och det blev fritt fram för Hutuerna att slakta Tutsier och Hutuer som hjälpte Tutsier.


 


Propaganda spreds genom radion vilket gjorde att vanliga människor drogs med i slakten. Man blev manipulerad och en rädsla byggdes upp vilket gjorde att vanliga människor började döda sina grannar och vänner. Man gjorde ingen skillnad på om det var vuxna, gamla, barn etc. alla Tutsier skulle utplånas. Det varade i 100 dagar och nästan 1 miljon människor dödades under den tiden.


FN hade fått, innan folkmordet bröt ut, ett tillförlitligt tips om vad som skulle ske. Man ville konfiskera vapnen som man visste var dom fanns, men detta tilläts inte. Man ville att fler FN-soldater skulle skickas till landet men inget sådant gjordes. FNs enda mål var att få ut alla människor som kom från andra länder.


Frankrike var det första landet som skickade trupper till Rwanda för att få stopp på folkmordet. Frankrike som stått på Hutuernas sida. Frankrike som utreds om hur inblandade dom varit i folkmordet.


En väldig massa människor får stå till svars för dessa handlingar. Så många människor att man än idag har rättegångar.


 


Som sagt, nästan 1 000 000 människor dödades under 100 dagar, nästan 10 000 personer per dag. Obegripligt. Och här sitter vi, och vet ingenting.


När jag läste historia på högstadiet, när vi läste om andra världskriget, poängterades alltid hur viktigt det var att berätta om det. Att man aldrig får glömma. Då känns det väldigt ofattbart att en liknande händelse skett, så sent som på 90-talet, som få vet om. De flesta jag talade med på Komvux hade hört talas om folkmordet i Rwanda, men som jag, visste ingenting om det.


Se filmen Hotel Rwanda som är baserad på en verklig händelse.


Nu har jag spridit min lärdom till er, och hoppas att ni sprider den vidare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards