Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Friskolan, ett mellanting

Av Anna - 19 december 2011 11:15

Friskola, egentligen fristående skola, är i svenskt skolväsen en skola med annan ägare än stat, landsting eller kommun. Svenska friskolor är skattefinansierade med skolpeng. En skola som helt eller delvis finansieras med elevavgifter kallas privatskola. Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/Friskola


Alltså det enda som skiljer en privat skola från en friskola är att friskolan får skattepengar. Har man sitt barn på en privat skola betalar man avgifter från egen plånbok.

Vad skiljer då en friskola från en kommunal skola, annat än vem som äger den?

Ofta har friskolorna en form av inriktning. T.ex Prolympia är inriktad på sport, Engelska skolan på engelska.


I Sverige har vi skolplikt, vilket innebär att alla barn måste gå i skolan. Om jag väljer att mitt barn ska gå på t.ex Engelska skolan och barnet börjar där men missköter sig på något vis, då får man som alltid, ha möten med lärare etc. På dessa möten kan de inblandade från skolan då trycka på att mitt barn exempelvis inte passar in på deras sätt att lära ut. Barnet passar inte, alltså är det bättre att byta. Översatt till ren svenska: Vi vill inte ha ditt problembarn så vi vill slänga ut er.

Så vad händer då? Jo eftersom vi har skolplikt så får barnet börja på en annan skola, oftast går man kanske tillbaka till den kommunala skolan barnet gick på från början om man ändå var nöjd med den. (Många byter just för att friskolorna är inriktade och barnet kan utvecka t.ex språkkunskaperna mer)


"Ja det är väl inte så farligt tänker du? Såklart det går till så" MEN det många inte vet är att skattepengarna, eller elevpengen som det kallas, som skolan får vid terminens början, inte följer med barnet. Alltså, mitt barn börjar på Engelska skolan vid terminsstart. Engelska skolan får då pengar för mitt barn men sedan "tvingas" mitt barn sluta, barnet börjar på kommunal skola som då har hand om mitt barn utan resurser för det.


Kommunala skolor som har det knapert med pengar redan. Kommunala skolor som inte kan slänga ut barn på samma sätt. Nu kanske du tänker "Men vadå slänga ut? Barnet blir inte utslängt bara för att lärarna säger att barnet inte passar in på deras skolverksamhet" Nej, kanske inte.. Men seriöst, skulle du vilja ha kvar ditt barn på den skolan efter dom orden? För mig är det att ge foten på ett "snällare" sätt.


Varför gör man då på detta sätt? Varför finns det ett "mellanting" inte kommunal skola, men inte privat skola. Ett mellanting. Varför kan man inte ha kommunala skolor med inriktningar om det efterfrågas?


Och varför denna klasskillnad? Många tycker att deras barn går i en finare skola för att dom valt en friskola. Läs denna insändare så ser du att fler än jag reagerat på det: http://gd.se/insandare/1.4208707-kort-sagt

Vill vi ha klasskillnader i Sverige? Är det sånt vi strävar efter? "Jag är finare än dig" Dessutom är det en falsk klasskillnad. Ni betalar inte fetaste avgiften för att erat barn ska gå i en bra skola. Vem som helst kan välja en friskola, fattig som rik!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards