Direktlänk till inlägg 17 december 2011

Yttrandefrihet

Av Anna - 17 december 2011 22:53

I Sverige har vi yttrandefrihet vilket utnyttjas så gott som dagligen av de flesta här. Men många länder i världen har inte yttrandefrihet. Yttrandefrihet och demokrati går hand i hand. Vi i Sverige får vara med och bestämma vilka vi tycker ska styra landet. Vi har även rätten att säga vad vi tycker (med viss begränsning som t.ex i de fall det blir hets mot folkgrupp).


Som sagt: Långt ifrån alla har yttrandefrihet. Jag undrar hur det skulle vara. Är man uppvuxen i ett land där man inte får säga vad man tycker och tänker, man kanske heller aldrig varit utanför landets gränser, ja då vet man väl inget annat. Kan man då sakna något man inte känner till?


Om jag, som är van min yttrandefrihet, skulle flytta till ett land utan demokrati och utan yttrandefrihet, hur skulle jag reagera då? Jag tror nog att man skulle vakta sin tunga, av rädsla för konsekvenserna. Men jag vet ju samtidigt vad jag går miste om, vad varje människa borde ha rätt till.


Hur är det då med människorna som flyttar till Sverige, från ett land där dom inte haft yttrandefrihet? Det borde ju bli en enorm omställning i livet! Svenskar (som är födda här) har nog en tendens att handla först och tänka sen, den mentaliteten har man nog inte om man inte har haft rätten att uttrycka sina åsikter hur som helst. Hur långt vågar man då gå med de nya rättigheterna man fått i och med flytten till Sverige? Hur mycket nyttjas den nya rättigheten? Nyttjar man den alls eller vågar man inte?


Jag läste på denna sida: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet

att yttrandefriheten kan te sig olika i olika länder. USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som förbjuder rasistiska budskap[1], medan den typen av budskap är hårt reglerade i de flesta europeiska länder.

Hur mycket information om sådana detaljer får man veta när man kommer till ett nytt land? Och vad gäller för en turist? Är det ens eget ansvar att ta reda på den faktan? Känns lite skrämmande att man kan bli fängslad om man inte är påläst innan man kommer till ett annat land. Tur vi har Amnesty i alla fall!


Sammanfattning: Mycket tar vi för givet i Sverige, yttrandefriheten (eller friheten över huvudtaget) är en av sakerna. Prova tänk tanken att inte få säga dina åsikter, prova att inte säga något i situationer du normalt sett skulle ha uttryckt dig. Hur känns det då? Och nästa gång du åker utomlands, kolla upp vilka lagar som gäller angående yttrandefriheten! Det säkra före det osäkra.


Till nästa gång undrar jag: Hur många judar känner du? Eller har pratat med? Träffat?

Trevlig kväll!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards