Direktlänk till inlägg 17 december 2011

Ordet invandrare

Av Anna - 17 december 2011 11:57

Dom flesta kan nog hålla med mig om att man tänker på en människa med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hy när man hör ordet invandrare. Jag tänker på turkar, chilenare, araber o.s.v när jag hör ordet. Inte direkt en afrikan, det kommer jag på efter en stund. Asiater brukar jag inte tänka på alls..


Det vi alltför ofta glömmer totalt är de människor som faktiskt ser ut som oss. Från t.ex Finland, Danmark och Norge. Enligt statistiken kommer det största antalet invandrare just från Finland. Men hur många människor i Sverige tänker sig en finne när man säger invandrare?


Ni kan läsa lite mer på dessa sidor: http://www.immi.se/migration/statistik/20grupper.htm http://www.immi.se/migration/statistik/utrikes-2009-2010.pdf

Stirra er inte blinda på siffrorna, Sverige håller inte på att sjunka ner till havets botten av överbefolkning, invandringen och utvandringen till/från Sverige är väldigt jämn. http://www.immi.se/migration/statistik/inochut.htm


Det verkar som att man är "mer" invandrare bara för att man inte ser ut som majoriteten av befolkningen i landet. Det verkar som att man ska vara mer tacksam att man fått komma till Sverige när man är krigsflykting. Det verkar som att man ska vara någon form av övermänniska bara för att man kommer hit från ett annat land.

Newsflash: Vi är lika mänskliga allihopa, hur vi än ser ut! Korta, långa, smala, tjocka, ljusa, mörka... Vi har alla våra fel och brister att jobba på att förbättra.


Väl mött


 
 
Ingen bild

Carina

17 december 2011 15:25

Hejsan anna! Jag håller med dig att man tycker att finnarna är invandrare. Kanske beror det på att de ser väldigt lika oss med de ljusa hår och blåa ögon. Vi känner med hemmastadda med dem för att de kommer från Norden . Men jag tycker att Sverige känner sig mer hemmastadd med norrmänn och danskar eftersom man pratar väldigt lika. Man förstår varandra.
Det här att man bör känna sig tacksam för att man kommer som krigsflyktning är för mej en självklarhet. Men är det inte heller en självklarhet att hjälpa de folk som behöver. Alla har en mänsklig rätt.
Min mamma kom hit i Svergie under 70 talet , men hon kom för hon fick kontrakt i Riksteatern för hon sjöng om de männskliga rättigheterna. Men hon ser som en krigsflyktning . Jag känner många som är krigsflyktningar och de känner sig tacksamma över den hjälp dem har fått.
Oavsett vilken orsak man kommer hit i Sverige så tycker jag att man bör respektera de lagar och regler som vi har i Svergie. Har hört många krittisera Svergie fast den hjälp de har fått med asyl osv. Visst har varje land har sin positiva och negativa sidor. Alla länder kan förbättra sig med de folk som bor i.
En sak som jag tycker att staten bör göra är att fördela alla de invandrare i olika delar i Svergie. Tyvärr så gör dem inte det. Alla nästan samlas i olika orter och blir som ett eget land med sina egna inriktningar. De som hamnar på dessa ställen, bara pratar i sitt språk osv. Ett exempel är väl Rinkeby och i malmvägen i Sollentuna. Där har det klumpats ihop och bildats som kolonier. Kan man inte fördela de folk som kommer från andra länder till olika områden i Sverige så att de som bor i området kan utveclas och lära sig av varandra. Det finns ju fördomar fortfarande i landet och det beror delvis på okunnighet/ ignorantaa ,vägrar att lära sig( kan vara från båda sidorna) eller så kan det vara att om en invandrare har gjort ngt fel och blivit dömd så tror man att alla invandrare är så.
Jag har blivit dömd så tidigare. Tex när jag gick på Jälla så fanns det en massa fördomar. Det var flera som varnade de vänner jag hade att jag var smittsamm osv. Och så var det en kille som frågade mig; hur det känndes att vara mörk och då sa jag tillbaka hur det kändes att vara vit!? Jag tyckte att det var en dum fråga!? Men jag antar att man tar inte det steget att vilja lära känna och vilja ta tid att lära känna för att kanske då ändra uppfattning. Men ingen är perfekt och alla kan jobba på att förbättra sig som individ. Och att alla har ett mänskligt rätt.

Anna

17 december 2011 22:32

Jag skulle nog också vara tacksam om jag blev mottagen i ett annat land när jag flyr från krig, självklart skulle jag vara det. Det jag menade är att jag upplever att man har högre krav på att människor från t.ex Iran ska visa mer tacksamhet än den som flyttar hit från Finland. Jag tror tacksamheten kommer automatiskt från den som flyr, då man får en ny chans att bygga upp ett liv i trygghet.
Alla människor ska stå lika inför lagen. Och har dom flyttat till Sverige får dom anpassa sig efter den svenska lagen. Ett exempel på det är agan mot sin fru. I många länder är det acceptabelt att slå sin hustru för att hon ska visa respekt gentemot mannen och "det behövs för att hon ska lyda". I Sverige får man inte slå någon men ofta visas en annan toleransnivå gällande invandrare. "Det är deras kultur". I sådana sammanhang är det viktigt att dra en rejäl gräns och visa att ingen form att misshandel accepteras i Sverige.

Jag tycker också att något borde göras mot "klumpbildningen". Sprider man ut olika sorters folk lite jämnare, kanske man vågar ta kontakt med sina exempelvis muslimska grannar. Jag har själv pratat med en invandrare som flyttade ifrån staden han blivit placerad i just av den orsaken. Alla i området kom från samma land, alla kände alla och affären i hörnet ägdes också av en människa från det landet. Han sa att många där behövde inte lära sig svenska, dom klarade sig ju ändå eftersom alla i området pratade samma språk. Han själv ville anpassa sig och bygga upp ett nytt liv så han flyttade hit och bröt mönstret.

Jag vet att Jälla hade problem med rasistiska åsikter. När jag gick första året gick endast en mörkhyad elev på skolan. Det sattes upp rasistiska lappar i korridoren och elever från min klass blev anklagade för incidenten. Jag vet inte om man fick fram vilka dom skyldiga var dock. En liten bondeskola som Jälla är ett typiskt ställe där rasism växer fram, de flesta kommer från landet och har ofta inte träffat lika många invandrare som en människa som bor i storstaden. Mindre orter brukar också ha större problem med rasism. Jag har bl.a läst om Tomelilla där en familj blev trakasserad. Min mamma kommer från lilla Hudiksvall, när hon var 11 år (1972) flyttade den första afrikanen till stan, han blev förföljd för ingen hade sett någon människa med det utseendet förut. Hofors är en liten håla utanför Gävle, där har jag också hört att det förekommer rätt mycket rasism.
Att du fått en sådan konstig fråga och ett illa bemötande från Jälla visste jag inte. Du vet ju inte hur det är att vara vit, vad ska du då jämföra med? precis som jag inte kan jämföra med att vara mörk. Däremot vet du nackdelarna med att vara mörk i Sverige, elaka och rasistiska kommentarer, fördomar etc. Men det är ju en annan typ av fråga. Jag som är vit kommer ju aldrig kunna sätta mig in i den sortens kränkning en mörkhyad människa kan få ta.

 
Ingen bild

Carina

18 december 2011 01:05

Det är en självklarhet att dem som flyttar hit ska anpassa sig för lagen. Tyvärr så är det några som inte följer det. Och det du tar upp med agan så har vi flera exemplar som vi har hört/sett.Ett exempel är Fadime, där hon blev mördad över att hon inte gjorde vad hennes familj tyckte hon skulle göra. Hon hade en egen fri vilja som tillslut blev hennes död. Agan ledde till sin död.
Jag känner som du att vi har en toleransnivå mot de invandrare som slår sina fruar och säger att det är Deras kultur. Dem säger att det är deras kultur men hur känns för de kvinnor somblir misshandlade? De mår ju skit. Att en rejäl gräns ska dras håller jag med dig. Det är misshandel klart och tydligt!!

Nej men precis, man borde göra något.Att kunna bryta sig loss från det område som din granne gjorde, visar ju tecken på att han vill anpassa sig och skapa nytt liv med nya förutsättningar.

Det visste inte jag. Det var inte roligt att höra. Nej men precis man träffar sällan invandrare om man bor på landet(men det finns undantag).Det är faktiskt rätt vanligt att rassistiska fall förekommer sig mer eller mindre på de mindre orter. Men det är absolut inte bara svenskar som är rassistiska utan invandrare är också det. Det är väldigt vanligt men man pratar inte om det. Ett exempel är min far. Han är betydligt mörkare i hyn än vad jag är. När han och jag var på bussenoch var påväg mot Vällingby så gick det på människor som kom från Afrika. Det första min pappa säger är: Vad mörkt det blev helt plötsligt!. Jag fattade inte det först men insikten kom senare. Han menade som ett skämt sa han. Jag skrattade först men blev förbannad på honom eftersom en av mina bästa vänner kom från Etiopien. Men han och jag pratade om det och han sa att han kände många som var rassistiska mot svenskar med och kallade det ena och det andra. Då kom jag i underfund med att även de som kom från andra kulturer var även rassistiska av sig.


Och det här med att man inte kan sjunga nationalsången för det är rassistisk är ju HELT klart absurt. Den är inte rassistisk. Det hela var ju att en människa vad jag vet (en poet) skrev om hur han hedrade sitt land och hur vackert det skulle vara att dö i norden. Inget rassistisk i det.

Jag kan säga det att den frågan när jag fick den var en dum fråga men i efterhand så börjar man ju att fundera. Jag vet ju inte hur det är att vara asiat,turk eller afrikan från den delen. Jag tror snarare hur det känns att komma från de olika kulturer?Det är så olika oss. Visst har jag några negativa erfarenheter men deet är litet i jämfört med dem som blir förföljda. jag tänker bara på JUdarna såklart.

Den sortens kränkning en mörkhyad kan få är väldigt svårt att förstå men om man åker själv till det länder som är vanligt att vara mörk, så antar jag eller jag vet att då förekommer det också kränkningar av olika slag.

Anna

18 december 2011 10:24

Fallet med Fadime är ett extremfall, utifrån alla invandrare i Sverige kan man rätt snabbt dra slutsatsen att i det flesta fall gör man inte så. Men sådana händelser som Fadimes död, gör att fördomar förstärks och man drar alla över en kam. Detta grundar sig också i okunskap och rädsla. Sen lär man tänka på medias sätt att manipulera oss också. Skriver dom stora rubriker i en veckas tid om en mörkhyad man som misshandlat en svensk t.ex ja då förstorar vi händelsen mellan svensk och invandrare vi också.

Rasism finns i alla former och inom alla hudfärger. Skillnaden är att man inte tycker att det är rasism om det är en mörkhyad som säger till en mörkhyad. Det är endast rasism om en vit säger elakheter till en mörkhyad- detta beror förmodligen på det västerländska förtrycket som varit tidigare när stora delar av bl.a Afrika var kolonialiserat.
Jag har ingen personlig erfarenhet av förtrycket mot mörkhyade eftersom jag inte är mörk själv. Men jag kan säga att jag nog trott att mörkhyade hade en större sammanhållning, vare sig man är från Chile eller Turkiet. Jag har även trott/tagit för givet att Afrikaner håller ihop. Detta har jag nog trott för att jag trodde dom hade ett gemensamt mål: Att anpassa sig till ett nytt liv i Sverige utan att bli förtryckt.
Kanske var naivt av mig att tro det, det enda dom har gemensamt är att dom är mörkhyade. Annars är ju kulturen, religionen och språket olika beroende på vilket land man kommer ifrån. Det är ju som att jag skulle hålla ihop med en fransman bara för att vi båda är vita.. Ja det var nog naivt, men så tänkte jag i alla fall.

De flesta invandrare jag pratat med tycker det är konstigt att vi inte firar nationaldagen mycket mer. De tycker att vi har ett fjösfirande vilket jag också tycker, men jag kan inte påstå att jag lägger manken till för att det ska bli ett större firande. Jag går knappt ner på stan på nationaldagen. Samma med nationalsången. Det är ju vi som ger vika, det är ofta vi som kommer med sådana påhitt för att "alla ska trivas och Sverige är ett mångkulturellt land". Jag menar, hur mycket inflytande har en nyanländ invandrare i politiken och frågor som handlar om vårt lands historia!? Under mina år i livet har jag aldrig firat nationaldagen nå speciellt. Det känns som att vi lägger skulden för vårt icke-firande sätt på invandrarna, fastän vi var likadan innan! Jag tycker inte det är konstigt att vi inte firar på samma sätt som i t.ex Norge. Sverige har varit en stormakt som inkluderade de största delarna av norden. Vi har inte behövt kämpa för vår självständighet som Norge fått göra. Vi har heller inte haft nationaldag i Sverige, det hette svenska flaggans dag tills för bara några år sedan. Och jag tycker att nationaldagen är ett mycket starkare ord- vilket också kanske medför ett starkare intresse med tiden.. För mig är midsommarafton den största svenska dagen.
Vem är det då som sagt att vi inte får sjunga nationalsången? Alla säger att vi inte får, men vem har bestämt det? Jo det har vi själva gjort den dagen vi lät rasister och nazister använda sig av svenska flaggan och nationalsången i sin propaganda. Därför är det vi själva som relaterar sången och flaggan till det. Vågar vi bara ta tillbaka det som tillhör folket och inte rasisterna/nazisterna så tror jag att problemet försvinner automatiskt eftersom vi kommer sluta känna skam.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards