Direktlänk till inlägg 16 december 2011

Invandringen

Av Anna - 16 december 2011 21:59

Ja det är väl lika bra att kasta sig in i åsikternas värld på en gång! Och varför inte börja med det ämnet som alltför ofta hamnar på tungan, fullt med fördomar och ofta utan fakta.


Jag är inte Guds bästa barn ska ni veta. Jag har fördomar men jobbar på att få bort så mycket som är möjligt genom att hålla ett öppet sinne för fakta och andra människors erfarenheter. Jag har mest fördomar mot Zigenare/Romer men det kan jag ta upp en annan dag..


Ni som känner mig vet att jag precis läst en termin på Komvux här i Gävle. Det första man märker när man kommer in genom Entrédörrarna på Komvux är att det går många invandrare där och det är mycket grupperingar. Svenskar med svenskar, afrikaner med afrikaner, asiater med asiater osv. Det kändes som att mina fördomar besannades: "När dom kommer till Sverige samlas dom alla på samma ställe, då behöver dom inte lära sig svenska för dom pratar bara med varandra i alla fall" Japp, jag tänkte så och jag vet väldigt många som fortfarande tänker så. Logiskt hade varit: "Vad bra att dom får läsa på Komvux så dom får hjälp att lära sig språket".


Jag träffade under denna tid en rad olika människor och går nu därifrån med flera nya vänner med olika ursprung (framförallt från Chile och Sverige). Jag har även en helt ny kunskap och förståelse för invandrare efter att rent ut sagt: pratat med dom! Kunskap har jag fått genom ämnena jag läste (Matte C, Historia A och Pedagogiskt ledarskap) där vi gjorde både egna arbeten om allt mellan himmel och jord, och även genom vanlig läsning i böcker. Ex. gjorde Daniela ett arbete om Amnesty, genast började vi diskutera frågan om varför dom ska lägga sig i invandrarfrågan i Sverige. Svaret är enkelt: för att dom jobbar med mänskliga rättigheter. Såklart kritiseras Sverige över invandringen. Men vi tillåter i alla fall invandring. Andra länder som inte har lika öppen invandring som Sverige, kritiseras såklart för detta av Amnesty.


Slutsats: Vi börjar i fel ände. För att minska invandringen till Sverige ska vi inte "stänga gränserna", snarare tvärtom! Vi måste påverka andra länder att öppna sina. På så sätt finns det fler möjligheter för flyktingar att ta sig till ett annat land, alla "samlas inte i Sverige" och invandringen till Sverige minskar automatiskt.

Inte en lätt uppgift men det är så det måste göras för att ändå ta vara på de mänskliga rättigheterna.


Vad tänker du på när jag säger ordet "invandrare"?

Fundera på det så får det bli nästa ämne en annan dag.

Kramar /Anna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 26 januari 2017 08:28

Senast jag skrev ett inlägg var nyårsafton 2015, alltså lite mer än ett år sedan. Egentligen är det väl inte så mycket som hänt, livet kretsar kring familj och jobb för det mesta.   I höstas började Maxen 1an, det var väl troligtvis vår familjs s...

Av Anna - 31 december 2015 11:31

idag är det sista dagen på 2015 och jag kan sammanfatta året med att jag är precis där jag vill vara. Jantelagen- släng dig i väggen, det är JAG som gjort att jag är där jag är. JAG har påverkat det som går att påverka: Jag avslutade mina studier, f...

Av Anna - 27 november 2015 18:11

.. Och här är det fortfarande tomt på ljusstakar och pynt! :/ Vi som brukar pynta i god tid innan första advent eftersom julen är så mysig. Har inte hunnit nånting än då jag varit på utbildning i Stockholm i tre dagar och jag vägrar låta Niklas pynta...

Av Anna - 11 oktober 2015 11:54

Förbereder så mycket jag kan innan jag påbörjar min anställning. Jag har anmält medlemsskap till facket och a-kassan. Jag valde Jusek efter lite jämförelser på nätet och samtal med Sofie från min klass. Det blir nog bra. Jag har äntligen tagit tag i ...

Av Anna - 25 september 2015 17:01

Den 14e oktober påbörjar jag min anställning på arbetsförmedlingen kundtjänst i Söderhamn. Jag är så glad och förväntansfull! Jag tror att arbetsförmedlingen är exakt rätt ställe för mig att vara på nu efter studierna. ...

Ovido - Quiz & Flashcards